أنا الوفي






أنا الوفي المخادع............... أنا الغلاب القلاب
اللي بيقلب فجأة.............. على الناس بدون أسباب
أنا الوفي المخادع............. اللي على الناس فجأة
يروح قالب طبعه........................ مرة يبقى وفي
ومرة يبقى مخادع......................... غلبنا في طبعه
وغلوب غلبان مش عارفين............ نتعامل مع طبعه
من كتر ما هو طبعه صعب......... له حق يقول على نفسه
أنا الوفي المخادع....................... أنا الغلاب القلاب
اللي بقلب فجأة................... على الناس بدون أسباب
بنسحب بالبطئ.............يلاقوني فجأة
بنسحب بالبطئ............... من الحياة
وفجأة يلاقوني بايع............. وفجأة يلاقوني شاري
صاحب جديد وبقضي.................. معه نفس الحكاية
في الحياة يسألوا............ مستغربين هي إيه الحكاية
أقول لهم أحب أعرفكم...... بنفسي أنا الوفي المخادع
اللي ببيع وأشترى في الناس........ عند المحطة بدون ابداء أسباب
ليه كده بس يا عمو المخادع............. أصل كل واحد بيقول سنة الحياة
كإن سنة الحياة دي علكة......... وهي اللي مانعة الصاحب يسأل
على صاحبه اللي قضي معه........... سنين من عمره  محتفظ بصورته
في المحفظة خايف عليها.......... لتتوسخ كل يوم يطلعها
يمسحها خايف على وش......... صاحبه يجي عليه تراب
يغير ملامحه ويروح في سراب....... يمسحها ويرجعها تاني في المحفظة
بس اليومين دول الصداقة.................. بقت للأسف مجرد صورة
قديمة محطوطة في المحفظة.......  هي دي بقت الصداقة
وكمان يا عمو المخادع.......... بتقول أنها كانت صورة
مقطوعة شوفتم بقي إن.............. كان لي حق أسمي
نفسي وأقول على نفسي.....  أنا الوفي المخادع دي حكايتي
 حتى المرة الوحيدة اللي حاولت......أشيل فيها كلمة المخادع فشلت
وبرضه بيني وبينكم كده طلعت.... فيها برضه اسمي المخادع الوفي
ليه مخادع وليه وفي............ علشان أي علاقة بخش
فيها برضه وفائي فيها.............. ولها سنين ما بيكملش
علشان كده أنا شايف............ المخادع أنسب اسم ليا

Comments

Popular posts from this blog

الفرق بين التمييز والتمايز

الفرق بين الدنيا والحياة الدنيا

ثقافة اللف والدوران