أنا لست جماد



أنا لست جماد................................ بل انا إنسان
يحس ويشعر............................. يحزن ويفرح
يراعي شعور الناس..................... مع ان الناس
 ما تستهلش منه ده.......................بس هو علشان
إنسان متربي وعلى خلق.................. وعنده ذوق 
من كتر ذوقه بيعمل ده...................... عايز لما يكبر
يتقال عليه قدام ربنا اولا............... إنه إنسان محترم
مش عايز الاحترام يبقى............ مجرد كلمة والسلام
لا ده عايزه يبقى فعل...... وتصرفات كمان في حياته
وده ليه علشان هو عارف..... مدرك إنه هيقابل وجه كريم
يسأله على كل حاجة حصلت.... في حياته يوم بيوم
قبل ما يقول له قرأ كتابك كفى.......  بنفسك اليوم عليك حسيبا
يبدأ العبد يقرأ كتابه وهو خائف.. مرعوب من الذنوب
اللي اكتبت فيه وما لحقش.... يتوب عنها في حياته
ويقول لربه سامحني انا كنت........... غلطان في قعدة أنِسَ وونس بالله

Comments

Popular posts from this blog

الفرق بين التمييز والتمايز

الفرق بين الدنيا والحياة الدنيا

ثقافة اللف والدوران