أنا يتيم

أنا يتيم.................... أنا وحيد
أسبت وحيد.................. في الدنيا
أبي وأمي............. رحلوا من الدنيا
وسابوني وحيد............ مشي في الدنيا
في الشوارع بأبكي........ وأنزل دموع صوتي
عالى مسموع............................ وسط الجموع
بقول يتيم.................................... نفسى أدخل
مدرسة فيها فضول.................... أتعلم فيها علام
مش أى كلام......................... والمدرس يبقى محترم
زى زمان أيام أمي..................... علشان مبقاش يتيم
كان لازم أحط في................ بالى أول حاجة التعليم
تعليم الأخلاق والأدب...... اللي تبريت عليه من أيام
أبي وأمي................................ رحمة الله عليهم
ولإني كمان عارف ومدرك..... واعى إني هقابل النبي
يوم القيامة يوم................. ما يشير ليا أنا بأصابعه
السبابة والوسطى ويقول ليا......... تعالى في حضني أنا النبى يا يتيم



Comments

Popular posts from this blog

الفرق بين التمييز والتمايز

الفرق بين الدنيا والحياة الدنيا

ثقافة اللف والدوران